هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر تدریس تربیت بدنی با رویکرد خودمختاری بر میزان فعالیت بدنی و رضایتمندی از کلاس تربیت بدنی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدائی بود. 60 دانش آموز مقطع ششم ابتدائی در دو کلاس تربیت بدنی به روش غیراحتمالی در دسترس، انتخاب شدند و تحت دو شرایط تدریس با رویکرد خودمختاری (30 دانش آموز)، و رویکرد کنترلی (30 دانش آموز در طول 8 هفته در کلاسهای تربیت بدنی شرکت کردند. روش تحقیق شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون می باشد. از پرسشنامههای رضایتمندی از فعالیت بدنی کلاس (گانینگام، 2) و مقیاس محقق ساخته میزان فعالیت بدنی در کلاس تربیت بدنی، به ترتیب برای سنجش رضایتمندی از کلاس تربیت بدنی و میزان فعالیت بدنی استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره نشان داد تدریس با رویکرد خودمختاری نسبت به محیط کنترلی، منجر به افزایش میزان فعالیت بدنی و رضایتمندی کلی از کلاس تربیتبدنی میشود. در کل، نتایج بیانگر آن است که رویکرد خودمختاری به عنوان یک متغیر مهم و موثر برای افزایش میزان فعالیت بدنی و رضایتمندی از کلاس تربیت بدنی در تدریس تربیتبدنی دانش آموزان دختر مقطع ششم ابتدائی است .